Inhoud

donderdag 22 augustus 2013

Modificatie nodig....


Binnenkort ga ik een modificatie doorvoeren. Het feit wil dat ik bij het brouwen van de 2e versie van mijn uiteindelijke winnende recept d'Olle Grieze Weizen een mislukking heb moeten noteren. Gelukkig was de 1e versie wel gelukt (altijd handig om je oude installatie te houden totdat e.e.a. goed werkt).



Vermoedelijk kwam het door de grote stort tarwemout, maar de ketel verwarmde te hard en de doorstroming was te gering om verbranding te voorkomen. Ik heb het gehele bier aan het riool moeten toevertrouwen.... Helaas.

Een nieuwe poging opgestart met een IPA, kijken of het idd lag aan de tarwemout. Ook hier ging het weer branderig ruiken, niet zo sterk als de vorige keer. Ik heb dit keer het brouwsel afgerond en gefusteld. Een rook-IPA. Ik gooi het binnenkort weg, het lijkt me niet zo gezond om te drinken.

De modificatie zal bestaan uit een filterplaat. Het idee is dat je dan geen vaste delen rechtstreeks in contact brengt met de verwarming. Water vullen in de ketel, daarna mout inmaischen en na enige rust pas gaan circuleren. Ik ben benieuwd of dat de oplossing is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten