Inhoud

zondag 14 oktober 2012


Plan: Maischautomaat

In het kader van de eeuwigdurende verbeterzucht, ben ik nu op zoek naar inspiratie om een recent gekochte electrische kochstar weckketel
om te bouwen tot een maischautomaat. Het apparaat heeft nu een 1/4 inch kraan. Ik denk dat ik deze vergroot naar 1/2 inch, dat geeft een groter uitstroomvermogen. Je kunt deze pannen ook standaard met 1/2 inch kopen, maar daar had de glühweinverkoper waar ik hem van heb gekocht logischerwijs geen boodschap aan ;)

Ik heb eerst gekeken naar de Leidsche Rims van Jan Willem Fukkink. Een verslagje hiervan is te vinden op de site van 't Wort Wat. Die maakt gebruik van een bolle filterbodem. Voordeel is dat je dan helemaal (?) geen kafjes op de bodem krijgt. Een pomp zou dan voor de recirculatie zorgen. Omdat ik in de loop van de jaren al allerlei apparatuur heb verzameld, heb ik al een mooie iwaki pomp klaar liggen voor dit doel.


Wat heb ik dan voor ogen? Eigenlijk een soort van Speidel, maar het hoeft van mij niet per se allemaal in een ketel. Ik heb nog voldoende andere pannen om te koken e.d. Ook zou ik dit nog in een weckketel kunnen doen. Ik heb er twee op de kop getikt. Een andere optie zou zijn om e.e.a. te voorzien van een roerwerk. Zoiets als dit, al weet ik niet of het roerwerk nu wel zo nodig is. Pompen zorgt ook voor voldoende beweging lijkt me.



Het lijkt er op dat vooral bij de Oosterburen interessante oplossingen zijn bedacht. Bijvoorbeeld een Speidelkloon:

Voor de liefhebbers van dat genre, kwam ik zelfs een nog grotere installatie volgens het Speidelprincipe tegen.

Vraag van belang is hoeveel vaten ik in wil gaan zetten. In een traditionele setting heb je een warmwatervat, bedoeld voor het bijverwarmen van de maisch (via spiraal) en voor het spoelen. Daarnaast een maishvat en een kookketel. Zoals ik er nu naar kijk, is warmwater voor het verwarmen niet nodig, doordat ik het maischvat zelf verwarm. Om temperatuurverschillen en ook aanbranden te voorkomen, zal de maisch wel rondgepompt worden. Filteren via een filterplaat of via een 'Javal' of flexbuisfilter.


In bovenstaand plaatje wordt een buffervat (puffern) gebruikt, die zal in mijn situatie niet nodig zijn. Beide zijn in dat geval samengevoegd.

Voor de terugloop in de weckketel heb ik zoiets in gedachten.

De terugloop komt bovenin de ketel te hangen, net onder de vloeistofspiegel. We willen geen oxidatie!

De aansluiting kan eenvoudig middels siliconenslang plaats vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten